Gud
En gud kan allmänt betraktas som en överliggande andlig makt och i religiösa åskådningar preciseras detta ofta till en personifikation. I den kristna traditionen är Gud personifikationen av alltings skapande källa och likaså en allestädes närvarande kraft eller ande.
Gud som alltings skapare
I Bibeln berättas om Gud skapar världen och människan av lera och blåser in liv genom näsborrarna. De första människorna, Adam och Eva, bor i Edens lustgård. Men efter Eva smakat av kunskapens äpple blir dem förvisade från den paradisiska orten till ett liv fyllt av vedermödor.
Ögonblicket då Gud skapar Adam, framställd som målning av Michelangelo i Sixtinska kapellet.
Guds existens har diskuterades av lärda redan under antiken och redan innan bör människor ha frågat sig hur allting de ser har uppkommit och om det berott på ett övernaturligt väsens tillgripande. Det finns olika teorier om hur hela tillvarons existens och dess samband med Gud. Den kristna synen är att Gud skapat både tiden och all materia samt de levande varelserna.
Gud i Bibeln
I Gamla testamentet skildras världens tillblivande som en bedrift utförd av Gud, vilket sker under sju dagar (egentligen sex då Gud under den sjunde dagen vilar sig efter det utförda arbetet). Den Gud som sedan framställs är ofta krävande och framlägger sin sina förmaningar i en vred ton.
Profeter – förkunnare av Guds lära till människorna
Inom kristendomen figurerar profeter som den viktiga länken mellan Gud och människor. Det är profeterna som överför Guds budskap från himlen till jordens invånare.
Enligt den kristna läran är det Mose som av Gud mottar de tio budorden och det berättas i Andra Moseboken hur ett förbund sluts mellan honom och Gud på berget Sinai.
Den i senare tid mest centrala profeten är Jesus. Han har fått en mer upphöjd position än någon annan av Guds förkunnare som varandes Guds egen son. När den jordiska Jesus döms till döden blir det en symbol för hur han får utgöra offret för människornas synder.
Medan Gud framställs som sträng och ibland bestraffande i Bibeln har Jesus rollen som en mildare gestalt som förkunnar en kristen etik som bygger på förlåtelse.
Jahve
Jahve (herren) är det hebreiska namnet på Gud inom abrahamitiska religioner, det vill säga religioner vars grundare är ättlingar till Abraham. Historiskt sett betraktas Jahve från början ha varit en gudom tillhörande en större polyteistisk gudavärld.
Inom Judendomen är Jahves osynlig och har sin hemvist på berget Sinai (beäget på södra Sinaihalvön som idag är den del av Egypten).
Människan och hennes tillbedjan av en gud
Det finns av uppenbara skäl få källor om den förhistoriska människan. Vi saknar därför detaljerade belägg om hur det religiösa livet kan ha sett ut. Däremot vet vi genom arkeologiska fynd att människor mycket tidigt tycks ha dyrkat överjordiska makter. Arkeologiska fynd som pekar på detta är inristningar, avbildningar, gravvård, spår från riter och offerceremonier samt tempelbyggnader.
Då människan levde på jorden före vetenskapen uppkommit framstod naturfenomenen ofta som mysterium. Ljudet från vinden, ljuset från avlägsna objekt på himlen och solens förmåga att få växter att spira saknade naturliga förklaringar. Som förklaringar uppkom tron på att överjordiska krafter bebodde eller utgjorde sådana slags naturfenomen.
Polyteism och hedniska gudar
I äldre tider tycks polyteistisk religiös praktik varit dominerande. I sådana föreställningar tillbads en större skara gudar vars krafter och personifikationer assimilerades med naturfenomen samt etiska och andra företeelser.
Det finns arkeologiska spår långt tillbaka i tiden tillbedjan av gudar som var förknippade med solen. Sådana solgudar gavs också en stor makt och kunde vara bland de mäktigaste i den hierarki av gudar som dyrkades.
Det var också vanligt med lokala gudar som dyrkades på en enda ort eller mindre region. Dessa lokala gudar kunde sedan få ökat inflytande om orten blev ett viktigt centrum i en större region.
Med tiden ersattes polyteistiska åskådningar alltmer av monoteistiska. I förkunnelser som riktade sig till att den sanna läran endast inbegrep en gud fick de polyteistiska lärorna den nedsättande benämningen som hedniska. I Norden övergavs vikingarnas trosföreställningar och deras gudar blev småningom betraktade som hedniska – i betydelsen oriktiga och primitiva gudar.
Monoteism – tron på den enda guden
En del forskare menar att före gudsföreställningar som kännetecknades av polyteism existerade det monoteism. Sådana höggudar hade förmodligen sin tänkta tillvaro i himlen, men det är omöjligt att få klarhet huruvida monoteism eller polyteism var först gällande.
I sin bok Historien om Gud skriver Karen Armstrong att i den tid då profeter som Abraham och Mose levde gällde en månggudadyrkan. Abrahams livstid ska enligt vissa källor ungefärligt sammanfalla med år 2000 f.Kr. och Mose ska ha levt nästan ett tusen år senare. Ingen av dessa tros själva ha hängett sig åt en monoteistisk dyrkan.
Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig. (2 Mos 19)
Denna ofta citerade mening ur Bibeln ger en skarp tillrättavisning och är central i den kristna lärans syn på en enda gud.
Under antiken uppstod kristendomen som ett av flera religiösa alternativ till den romerska gudavärlden. Kristendomen blev från början ansedd som sekt (den var bara en av flera alternativa religiösa åskådningar som uppstod under antiken), och dess förespråkare fördömdes av de styrande.
Fast efter att Rom försvagats och uppdelats i ett väst och öst skulle den kristna läran i stället försvaras av kejsaren Konstantin under 300-talet. Konstantin som hade den största makten i Östrom såg till att göra de kristna, som började bli alltfler, priviligierade i politiska utspel för att undergräva makten hos kejsaren Licinius som hade den största makten i Västrom.
Detta var första steget i kristendomens väg mot att bli statsreligion. Fastän det skedde försök att ena den kristna i öst och väst skulle det ske en splittring som gav upphov till den romersk-katolska och den grekisk-ortodoxa kyrkan.
Under medeltiden skrev florentinaren Dante om världen och himlen som förenad i olika skikt. Medan de fördömde levde i plågor i underjorden och bodde Gud och änglarna i eldhimmeln, Empyreum, den översta himlen där ljuset emanerades.
Under renässansen uppkom humanismen och människan sattes i centrum. Tron på den kristna guden var fortfarande intakt och kyrkans makt stor, men fler började ifrågasätta dess absoluta auktoritet. Sedan under den vetenskapliga revolutionen som utspelade sig under de följande århundradena fick kyrkans makt och gudstron än mer konkurrens från naturvetenskaperna.
Sekularisering
Sekularisering innebär att världsliga intuitioner får företräde framför kyrkliga. I många av dagens samhällen, särskilt i västvärlden, har kyrkans politiska inflytande reducerats och allt färre människor bevistar gudstjänster.
Artikel av Katolik.nu
Källor:
Historien om Gud (1997), Karen Armstrong
Historisktvetande.se
Läs också: